Virtuální realita – dříve průšvih dnes budoucnost hraní?

Máte pocit, že dnešní hry jsou už skvěle realistické? Máte možná pravdu, ale virtuální realita toto posouvá ještě o stupínek dále. Velký boom virtuální reality v poslední době, ale není boomem poprvé. Již v minulosti byly prováděny experimenty s virtuální realitou. Jak to vypadalo dříve?

Nejdříve něco o virtuální realitě

Můžeme nalézt různé definice virtuální reality. V našem případě si vystačíme s touto definicí:

„Počítačem generované 3D prostředí, které má za úkol přenést člověka do světa, který neexistuje, aniž by nad touto skutečností nějak přemýšlel.“

Virtuální realita využívá našich hlavních smyslů a to zraku, sluchu a dále ještě rovnováhy. To znamená, že virtuální realita přenáší i naše pohyby. Zraková část je celkem jednoduchá, jde o stereoskopické 3D, každému oku je prostě promítán trošku jiný 2D obraz. Obraz se tedy poté mění na základě pohybů hlavy

Revoluce tichá

Jako první pokus o zdolání hranic virtuální reality je považován headset Headsight z roku 1961. Nabízel obrazovku pro každé oko a magnetické snímání pohybu. Využití dostal v armádě, díky headsetu mohli vojáci vyhodnocovat nebezpečné situace z dálky a přesto získat dobrý přehled. Obraz byl přenášen na dálku z kamery a její pohyb byl ovládán pomocí snímání pohybu v headsetu.

003

K hernímu průmyslu se přiblížila virtuální realita nejvíce díky společnosti Sega. Ta oznámila na výstavě CES v roce 1993 headset virtuální realitu pro svojí Sega Genesis.

Konstrukčně nevypadá vůbec špatně a můžeme na obrázku níže vidět, že se opravdu velice podobá i dnešním VR setům. Obsahoval dvojici LCD displejů, stereo zvuk a samozřejmě i snímání pohybu.

Bohužel Segu potkalo mnoho problémů při vývoji a headset se nedostal dále než do fáze prototypu. Sega počítala s tím, že se set, na základě výrobních nákladů, bude prodávat za 200 dolarů (300 dolarů po korekci na dnešní peníz).

segavr_physical01

Dalším pokusem byl headset od společnosti Nintendo s pracovním názvem Virtual Boy. Tento přístroj se dokonce prodával v obchodech. Bohužel cena dosahovala 180 dolarů a díky i malému množství obsahu a dokonce zdravotním problémům při delším používání headsetu došlo k zastavení prodeje.

Současnost vypadá slibně!

Ano, je tomu tak. V současnosti se virtuální realita stala opravdu velkým boomem.

To zapříčinila kickstarterová kampaň na, dnes již všeobecně známý, Oculus Rift. Po několika vývojářských verzích a prototypech dospěl Oculus k finální verzi určené pro běžný prodej. Již se začal prodávat v prvním čtvrtletí roku 2016 a tiší se velké úspěšnosti mezi uživateli.

Bohužel jen cena zůstává stále vysoká. V přepočtu na Kč se pohybujeme okolo 17 tisíc.

Mezi dalšími kandidáty na úspěch ve virtuální realitě jsou Playstation VR a HTC Vive

Trošku netradiční spojenci HTC a Valve chystají konkurenci v podobě prémiového headsetu s pokročilým snímáním pohybu. Toto partnerství při odhalení dost překvapilo, hlavně tím, že si Valve rozhodlo vzít do boje o nadvládu nad virtuální realitou pomocníka.

Oficiálně se nám na Vive představil teprve minulý rok v březnu v rámci veletrhu MWC. Odhalení ale předcházely informace od Valve, které navíc rok předtím za zavřenými dveřmi prezentovalo vlastní zařízení pro virtuální realitu.

HTC Vive bude navíc snímat pozici nositele, díky dodávaným senzotům Lighthouse. Pomocí laserů snímají pohyb headsetu a pokryjí prostor 4,5 x 4,5 metrů. Právě z tohoto důvodu je celý headset pokryt z vnitřní strany senzory. Co všechno můžete dělat s HTC Vive můžete shlédnout v tomto videu: HTC VIVE Gameplay & Demo Impressions! Portal, Tilt Brush, and More!

Oproti Riftu slibuje Vive vedle Windows také podporu Linuxu a Mac OS, samozřejmostí má být také podpora systému SteamOS.

HTC Vive
button

Napsat komentář